• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Національно - патріотичне виховання

/Files/images/1830178qyjed01h98 (1).gif

/Files/images/патруголок.jpg

/Files/images/ukraine_640.png

План заходів

з національно – патріотичного виховання

(Ліщенко І.Л.)

№ п\п Назва заходу Термін З ким проводиться Форми роботи
1. «Мій дім, моя сім’я – частинка моєї Батьківщини» вересень Середня група Бесіда
2. «Моє рідне місто Вишневе (в музеї) вересень Середня група Заняття-екскурсія
3. «Моя Україна, моя рідна земля» (в музеї) вересень Старша група Заняття-екскурсія
4. «Одягнемо ляльку в національний одяг» жовтень Молодша група Дидактична гра
5. «Без верби і калини нема України» жовтень Середня група Заняття
6. «Державні символи України» жовтень Старша група Заняття
7. Бесіда про народні ігри «Котилася торба» «Довга лоза» листопад Молодша група Бесіда Ігри
8. Українська народна гра «Ріпка» листопад Середня група Гра-драматизація
9. «Я маленький громадянин України. Мій обов’язок знати мову, цінувати культуру, примножувати традиції листопад Старша група Заняття
10. Розучування малих фольклорних творів грудень Молодша група Заняття
11. «Одяг з бабусиної скрині» грудень Середня група Бесіда
12. «Свято Андрія, Миколая, Різдвяно-новорічний цикл» грудень Старша група Свята і розваги
13. «Я і моя сім’я живемо у місті Вишневе» січень Молодша група Заняття
14. «Народ – творець мистецтва. Оберіг творимо своїми руками» січень Середня група Заняття, майстер-клас з батьками
15. «Козацькі забави» січень Старша група Розвага
16. Українські народні казки «Колобок», «Кривенька качечка». Колискові пісні. лютий Молодша група Заняття
17. «Правила етикету в українському домі» лютий Середня група Бесіда
18. «Нашому роду нема переводу» лютий Старша група Родинне свято
19. Знайомство з українською народною іграшкою (лялька – мотанка) березень Молодша група Заняття, майстер-клас з батьками
20. «Українська мова, як пісня солов’їна» березень Середня група Заняття
21. «Т.Г. Шевченко – видатний український діяч» березень Старша група Заняття, екскурсія до пам’ятника
22. «Моя рідна природа, серцю мила краса» квітень Молодша група Заняття
23. «Грицю, Грицю», «Кривий танок», «Сорока-ворона», «Два півники» квітень Середня група Ігри - інсценівки
24. «Народні ремесла як складова української культури і традицій. Українська писанка» квітень Старша група Заняття, майстер-клас з батьками
25. «Сплетемо віночок з красивих квіточок» травень Молодша група Дидактична гра
26. «Народна символіка» травень Середня група Заняття
27. «Правила народного етикету» травень Старша група Заняття
28. «Конституція – основний закон України» червень Старша група Бесіда, свято
29. «Ой на Івана, ой на Купала» липень Старша група Свято група
30. «24 серпня-День незалежності України» серпень Старша група Свято, екскурсія
31. «Вивчаємо рідний край с. Миколаївка «Етнографічний музей» серпень Старша група Екскурсія

/Files/images/images (5).jpg

Тематика роботи з національно – патріотичного виховання в дитячому садку

Блок 1. Сім‘я. Родина, Родовід

Модуль 1. Сімейні стосунки.

Модуль 2. Родина, родовід.

Модуль 3. Сімейні традиції, обряди, свята. Святкування дня народження дитини в сім‘ї.

Рекомендоване оснащення.

· Макет квітки, на пелюстках і всередині якої розміщені конвертики з фотознімками дорослих і дитини. Родинне фото вихователя групи. Зразок родинного «деревця» конкретної дитини.

· Виставка родинних реліквій, бойових та трудових нагород, предметів декоративно–вжиткового мистецтва, побутових речей, виготовлених батьками.

· Розвивальні ігри.

Блок 2. Рідний край

Модуль 1. Вулиці рідного міста.

Вулиця на якій мешкає дитина; її назва; історія цієї назви; громадські споруди; вулиця на якій розташований дитячий садок; головна вулиця міста; проспекти й майдани міста; бульвари міста.

Модуль 2. Музеї міста, пам‘ятники, історичні споруди, обеліски, їх історія.

Модуль 3. Підприємства, установи, навчальні заклади міста, культурні споруди.

Модуль 4. Міський транспорт.

Модуль 5. Відпочинок мешканців міста.

Модуль 6. Природний ландшафт міста, природні багатства.

Модуль 7. Історія рідного міста. Назва, історичні корені населення, історична назва. Відомі земляки.

Модуль 8. (…) область. Історичні віхи, природній колорит. Чим славиться область, чим багата. Найвідоміші споруди, підприємства, пам‘ятники. Національні герої – земляки.

Рекомендоване оснащення

· Набори листівок, фотоальбоми з краєвидами та пам‘ятними місцями рідного міста, обласного центру. Портрети відомих земляків. Герб міста. Портрет мера міста. Карта міста (його частини). Макет міста (його частини).

· Розвивальні ігри для закріплення знань дітей про рідний край, виховання любові до малої Батьківщини.

· Репродукції картин українських митців, творів місцевих художників. Вироби місцевих умільців.

· Карта області (адміністративна, природних зон).

· Фото знімки, слайди природніх ландшафтів рідного краю. Зразки мінералів. Гербарії рослин, типових до даної місцевості.

Блок 3. Україна – наша Батьківщина

Модуль 1. Київ – столиця України. Моя Батьківщина – Україна.

Модуль 2. Подорож по Україні. Природні заказники України: Асканія – Нова, Софіївський парк, Хортиця, карпатські та кримські ліси. Гори: Кримські, Карпатські. Моря: Чорне, Азовське. Порти: Одеса, Маріуполь, Бердянськ. Річки: України.

Модуль 3. Історичні корені України. Карта України. Карта України.

Модуль 4. Заснування Києва.

Модуль 5. Пам‘ятники національної історії, храми, собори.

У Києві: Києво – Печерська лавра, Аскольдова могила, Золоті ворота, Софіївський та Володимирський собори, Андріївський узвіз.

Модуль 6. Національні герої України. Устим Кармелюк, Северин Наливайко, Петро Сагайдачний, Петро Дорошенко, Іван Мазепа.

Модуль7. Тарас Шевченко, Леся Українка.

Рекомендоване оснащення

· Краєвиди Києва, різних регіонів України. Діафільми, слайди. Карта України (адміністративна, природних зон). Фотознімки, ілюстрації, картини із зображенням пам‘ятників української історії, культури та архітектури.

· Натуральні зразки корисних копалин та ілюстрації, вироби з різних матеріалів.

· Портрети Т.Г. Шевченка, Л. Українка. Ілюстрації до їхніх творів про дітей. Репродукції Шевченкових картин «Катерина», «Портрет Маєвського», «На пасіці», «Автопортрет».

· Наочно–ілюстративний матеріал про українських козаків: одяг, зброя, побутові речі.

· Пазли. Настільно-друковані ігри. Розвивальні ігри.

Блок 4. Символи України

Модуль 1. Державні символи України: Герб, Прапор, Гімн.

Модуль 2. Національні символи-обереги: вінок та рушник.

Модуль 3. Хліб – символ українського народу.

Модуль 4. Рослинні символи України: калина, верба тополя, дуб, хміль, явір, барвінок, мак, гарбуз.

Модуль 5. Пташині символи: лелека у гнізді, зозуля, соловей, пара голубів.

Рекомендоване оснащення

· Державний герб, Прапор України. Аудіозапис Гімну України. Портрет Президента України. Ілюстрації: хлібні поля, моря України.

· Український вінок (для дітей і для ляльки). Рушники свого регіону (вишивані й ткані). Рушнички для дівчаток-дошкільнят (росяночки). Рушнички для хлопчиків (грайлики).

· Заготовки прапорців для розфарбування їх дітьми.

· Паляниця, сіль. Репродукція картини Т. Яблонської «Хліб».

· Аудіозаписи українських народних пісень. Вербові котики, пучечки калини, макет гнізда лелеки.

Блок 5. Побут України

Модуль 1. Українськанаціональна іграшка. Майстри дитячої народної іграшки свого регіону.

Косівська, яворівська іграшки. Опішнянська, петраківська іграшки. Іграшки Черкащини, Вінниччини, Київщини.

Модуль 2. Національний одяг.

Традиційне жіноче та чоловіче національне вбрання. Специфіка національного одягу свого регіону.

Модуль 3. Національний посуд.

Модуль 4. Національні, обрядові страви.

Весільна обрядовість. Різдвяний стіл. Великопісна їжа. Великодні страви, їжа на Маковея, Спаса. Їжа в осінні та весняні народні свята.

Модуль 5. Предмети вжитку.

Модуль 6. Хатній інтер‘єр, господарські споруди на подвір‘ї.

Рекомендоване оснащення

· Українські національні іграшки. Матеріал для розфарбовування заготовок, для виготовлення іграшок дітьми.

· Лялька в національному вбранні (для розглядання, використання у грі). Елементи національного одягу в центрі театральної діяльності. Матеріал для настільно-друкованої гри «Вдягнемо ляльку». Національні костюми свого регіону. Книжки-розмальовки. Українські народні прикраси.

· Виставка національного посуду: миска, полумисок, таріль, макітра, горщик, глечик, куманець, горнятко, макогон, качалка. Іграшковий посуд.

· Дидактичний матеріал для закріплення знань про національні та обрядові страви.

· Предмети вжитку: лава, ослін, рогач, віник, рубель, кужіль.

· Ілюстративний матеріал: хатній інтер‘єр, господарські споруди. Макети інтер‘єру та споруд для використання в ігровій діяльності.

Блок 6. Національні традиції та свята

Модуль 1. Народні свята та весняні обряди. Сорок святих, Благовіщення, Великодні свята, веснянки (свято першого жайворонка, свято тополі), свято Матері.

Модуль 2. Народні свята та обряди літнього циклу.

Зелені свята, косовиця, Івана Купала, обжинки, Спаса.

Модуль 3. Народні свята та обряди осіннього циклу.

Покрова.

Модуль 4. Народні свята та обряди зимового циклу.

Андрія, Миколая, Різдво, Стрітення.

Рекомендоване оснащення

· Елементи костюмів, атрибутика свят та обрядів. Наочно-ілюстративний матеріал.

Блок 7. Українське національне мистецтво

Модуль 1. Картини українських художників-класиків.

Модуль 2. Картини сучасних митців.

Модуль 3. Творчість художників свого регіону.

Рекомендоване оснащення

1. Трутовський Констянтин Олександрович (1826-1893) «Одягають віночок».

2. Пимоненко Микола Корнійович (1862-1912) «Ворожіння».

3. Івасюк Микола Іванович (1865-1936) «Мати».

4. Шевченко Петро Олексійович (1856-1917) «Водяний млин», «Глухомань».

5. Їжакевич Іван Сидорович (1864-1962) «Мама йде».

6. Орловський Володимир Донатович (1842-1914) «Відпочинок у степу».

7. Шишко Сергій Федорович (1962) «Осінь».

8. Світославський Сергій Іванович (1857-1931) «Вітряк».

9. Ткаченко Михайло Степанович (1860-1926) «Весна».

10. Петрицький Анатолій Галактіонович (1865-1964) «Квіти».

11. Тропінін Василь Андрійович (1766-1857) «Дівчина з Поділля».

12. Гурін Василь Іванович (1939) «Ярославна».

13. Картини місцевих художників.

Блок 8. Декоративно-вжиткове мистецтво та народні промисли України.

Модуль 1. Українська вишиванка.

Модуль 2. Витинанка.

Модуль 3. Різьбярство.

Модуль 4. Кушнірство (художнє оздоблення шкіряних виробів).

Модуль 5. Художня обробка металу (мідь, бронза, латунь).

Модуль 6. Гончарство.

Модуль 7. Плетіння.

Модуль 8. Писанкарство.

Рекомендоване оснащення

· Виставки книжкових ілюстрацій, листівок, репродукцій, альбомів; зразки вишивки, святкових костюмів свого регіону та різних регіонів України.

· Виставка витинанок різних форм, кольорів, візерунків.

· Виставки різьблених речей: дерев‘яні вироби побутового вжитку та декоративного призначення (тарелі, шкатулки, намиста), наочно-ілюстративний матеріал (листівки, фотографії, замальовки).

· Виставка шкіряних робіт: торбинки, табівки, паски, палітурки, футляри, кожушки, кептарі, регіональні шкіряні вироби та вироби зі шкіри, виготовлені дітьми (гаманець).

· Виставка металевих, гончарних, плетених виробів.

· Кошик із писанками, крашанками; символічні знаки на писанках.

Примітка

Тематика національно-патріотичного виховання інтегрується з такими видами роботи з дітьми:

1. Фольклор (казка, прислів‘я, колискові пісні, потішки, мирилки, дражнилки).

2. Повсякденне життя дітей.

3. Ознайомлення з природою.

4. Ознайомлення з навколишнім.

5. Зображувальна діяльність.

6. Музична діяльність.

7. Театралізована діяльність.

8. Свята, розваги.

Зміст роботи з національного виховання

1. Ранній та молодший дошкільний вік

Розвиток мовлення

Виховувати у дітей любов та інтерес до рідної української мови. Вчити спілкуватись нею, вживаючи знайомі українські слова, вирази чемного звертання.

Духовно – моральне виховання

Формувати розуміння понять «доброта, співчуття, гостинність, подільчивість»

Прикладне мистецтво

Знайомити дітей з українською керамікою та вишивкою.

Музично – фольклорна творчість

Слухати й наспівувати колисанки, дитячі пісеньки. Розучувати забавлянки, лічилки; вивчати народні рухливі ігри, читати казки, заохочувати до ігрових рухів за їх змістом.

Слухати та наспівувати народні мелодії. Знайомити з грою на народних інструментах. Вчити простих елементів народного танцю.

2. Середній дошкільний вік

Розвиток мовлення

Організувати спілкування дітей українською мовою. Формувати правильну вимову звуків. Збагачувати активний словник дітей.

Духовно – моральне виховання

Формувати розуміння понять «чемність, приязнь, співчуття, співпереживання, правдивість.

Музично – фольклорна творчість

Співати разом з дитиною колискові, українські дитячі пісеньки. Читати казки, вчити лічилки, народні ігри.

Слухати і підспівувати народні мелодії, розучувати українські таночки. Організовувати гру на дитячих народних інструментах.

Прикладне мистецтво

Продовжувати знайомити з глиняними та дерев’яними іграшками, ляльками, з вишивкою, з національним одягом, з килимами, з побутовими речами. Організувати малювання за народними мотивами.

Історико – краєзнавча робота

Формувати уявлення про те, що рідне місто, село, рідна мова – то частина нашої Батьківщини – України. ЇЇ столиця місто Київ. Розповідати про деякі історичні події, які відбувалися в регіоні, і про ті, що передаються в народній творчості, у живих розповідях. Знайомити дітей з творчістю Т.Г. Шевченка, вчити пізнавати його на портретах, шанобливо ставитись до його. Ознайомлювати з господарською діяльністю українців – сільським господарством. Знайомити з народними традиціями українського народу.

3. Старший дошкільний вік

Розвиток мовлення

Заохочення дітей до спілкування українською мовою. Вчити відчувати її красу, мелодійність, пишатися нею. Закріплювати вживання типових обрядних виразів та зворотів.

Духовно – моральне виховання

Формувати розуміння понять «чесність, працьовитість, дотепність».

Музично – фольклорна творчість

Співати колискових пісень для дітей і разом з ними. Читати легенди, оповідки, казки, відгадувати загадки. Розучувати лічилки, скоромовки, обрядові пісні – колядки, щедрівки, засіванки, заклички, веснянки та інші пісні.

Слухати й співати українських народних пісень, розучувати українські народні танці, вчити виконувати мелодії на дитячих народних музичних інструментах.

Прикладне мистецтво

Знайомити з народним мистецтвом свого регіону. Продовжувати знайомити з народною іграшкою, керамікою, з елементами візерунків, їх колірною гамою.

Історико – краєзнавча робота

Виховувати почуття гордості за свою приналежність до українського народу, за нашу Батьківщину – Україну, її столицю – Київ. Вчити шанувати державну символіку – Герб, Прапор, Гімн. Викликати інтерес до історичного минулого – до подій, які відбувалися в регіоні, і тих, які відбувалися в Україні у давні часи.

Знайомити з історичними місцями, пам’ятниками, музеями. Вчити шанувати видатних земляків, які уславили рідний край, Україну: історичних осіб, діячів освіти та культури, воїнів та трударів. Давати знання про деякі основні події з історії Києва, України – Русі, козаччини, УНР, Великої Вітчизняної війни, утворення нашої незалежної держави України.

Проблема громадянина-патріота давня, як світ. Вона постала перед людством тоді, коли виникла перша держава. Патріотичне виховання створює певні передумови громадянської поведінки. Однак це лише передумови.
Любов до Вітчизни починається з любові до своєї Малої Батьківщини – місця, де людина народилася.
У цьому зв’язку, як нам здається, величезного значення набуває визначення мети, завдань, змісту та засобів патріотичного виховання дітей дошкільного віку.
До основних завдань патріотичного виховання старших дошкільнят належать:
• формування любові до рідного краю (причетності до рідного дому, сім'ї, дитячого садка, міста);
• формування духовно-моральних взаємин;
• формування любові до культурного спадку свого народу;
• виховання любові, поваги до своїх національних особливостей;
• почуття власної гідності як представників свого народу;
• толерантне ставлення до представників інших національностей, до ровесників, батьків, сусідів, інших людей.
Патріотичне виховання дошкільнят має вирішувати ширше коло завдань, ніж ті, що зазначені. Це не лише виховання любої до рідного дому, сім'ї, дитячого садка, але виховання шанобливого ставлення до людини-трударя та результатів її праці, рідної землі, захисників Вітчизни, державної символіки, традицій держави, загальнонародних свят.

/Files/images/1272547990_3.png

Виховання любові до Батьківщини, до своєї Вітчизни – завдання надзвичайно складне, особливо коли мова йде про дітей дошкільного віку. Однак в значному ступеню така складність виникає при спробі переносити на дітей „дорослі” показники проявів любові до Вітчизни.
Дошкільний вік як період становлення особистості має свої потенційні можливості для формування вищих моральних почуттів, до яких і відноситься почуття патріотизму.
Справді, якщо патріотизм – це почуття приязні, відданості, відповідальності і т.д. до своєї Батьківщини, то дитину ще в дошкільному віці необхідно навчити бути приязною (до чого-небудь, бути відповідальною в її малих справах, вчинках).
Перш ніж дитина навчиться співпереживати бідам та проблемам Батьківщини, вона повинна навчитися співпереживанню взагалі як людському почуттю. Захоплення просторами країни, її красою та природними багатствами виникає тоді, коли дитину навчили бачити красу безпосередньо навколо себе. Також, перш ніж людина навчиться трудитися на благо Батьківщини, необхідно навчити її добросовісно виконувати трудові доручення, прищеплювати любов до праці.
Патріотичне почуття за своєю природою багатогранне, воно об’єднує всі сторони особистості: моральну, трудову, розумову, естетичну, а також фізичний розвиток і передбачає вплив на кожну із сторін для отримання єдиного результату.

/Files/images/dfa81bc753f1.jpg

Якщо розглядати патріотизм через поняття „ставлення”, можна виділити декілька напрямків:
1) ставлення до природи рідного краю, рідної країни;
2) ставлення до людей, які живуть в рідній країні;
3) ставлення до моральних цінностей, традицій, звичаїв, культури;
4) ставлення до державного устрою.
Кожен із цих напрямків може стати змістом освітньо-виховної діяльності з дітьми, і кожен внесе свій внесок в соціалізацію особистості дитини за умови врахування особливостей розвитку дітей.
Дитина старшого дошкільного віку може і повинна знати, як називається країна, в якій вона живе, її головне місто, столицю, своє рідне місто чи село, які в ньому є найголовніші визначні місця, яка природа рідного краю та країни, де дитина живе, які люди за національністю, за особистими якостями населяють її країну, чим прославили вони рідну країну і увесь світ, що являє собою мистецтво, традиції, звичаї її країни.

/Files/images/9789660826953.jpg

Склалася думка, що шлях до виховання любові до Батьківщини формується за логікою „від близького до далекого” – від любові до батьків (точніше рідного дому), до дитячого садка, до вулиці, міста, любов до рідної країни. Необхідно замислитися, чи дійсно цей „територіальний підхід” ефективний у вихованні такого складного та багатогранного соціального почуття, як любов до Батьківщини. Очевидно, справа не у розширенні „території”, а в тому, щоб створити умови для вирішення завдань патріотичного виховання, для формування у дітей почуттів і ставлень, що складають зрештою патріотизм: приязнь, вірність, почуття власності та усвідомлення того, що ти свій, ти потрібен.
У дошкільників поступово формується „образ/власного дому” з його укладом, традиціями, спілкуванням, стилем взаємодії. Дитина приймає свій дім таким, яким він є, і любить його. Це почуття „батьківського дому” лягає в основу любові до Батьківщини, Вітчизни.
Важливо, щоб у дитини в сім’ї були свої обов’язки, щоб її не звільняли через малі роки від спільної праці, - це сприяє зміцненню „почуття сім’ї”.
Двір, вулиця, на якій живе дитина, також можуть сприяти зміцненню приязні та відчуття власності (мій двір, моя вулиця). Тут першорядне значення має як батьки формують у дітей такі почуття.
Разом із тим тут також постає питання про необхідність повідомлення дітям інформації про їх вулицю: її назва, що на ній розташовано, який ходить транспорт, як зв’язана ця вулиця з тією, на якій знаходиться дитячий садок, - можна пройти пішки чи треба їхати.
Добре, якщо батьки або вихователі зроблять фотографії дітей на вулиці, або зроблять кінозйомку прогулянки, а потім в групі подивляться фільм і розкажуть про цю вулицю.
Наступний етап – виховання любові та приязного ставлення до свого рідного міста.
Ця частина роботи потребує більше опиратися на когнітивну сферу, на уяву дитини та її пам’ять.
Для дитини місто конкретизується вулицею, тобто вона усвідомлює себе перш за все жителем своєї вулиці. Щоб діти „відчули” своє місто, їм необхідно про нього розказувати та показувати його. Разом із батьками діти їздять по місту. Інколи екскурсію вдається організувати також дитячому садку.
Діти старшого дошкільного віку можуть і повинні знати назву свого міста, його головні вулиці, визначні місця, музей, театри та ін.
Виховання ставлення до своєї країни ґрунтується на когнітивному компоненті: дітям повідомляють інформацію, яку вони повинні і можуть засвоїти. Особливістю є те, що знання повинні бути емоційними і спонукати дитину до активної діяльності.

/Files/images/a4(1).jpg

Назву країни закріплюємо з дітьми в іграх („Хто більше назве країн”, „З якої країни гості”, „Чия це казка”, „З якої країни ця іграшка”), у вправах типу „Із різних назв країн визнач нашу країну”, „Пошукаємо нашу країну на карті, глобусі”, „Як написати адресу на конверті” тощо.
Діти повинні знати назву столиці нашої Батьківщини, її визначні місця.
Розгляд ілюстрацій, слайдів, відеофільмів, художні твори, розповіді дорослих, фотографії, екскурсії, малювання, ігри-подорожі – все це допомагає вирішувати поставлене завдання. Дітей знайомлять із символікою країни, розповідають, що у кожної країни є свій прапор, герб, гімн. Розповідають де і коли вони можуть їх побачити.
При ознайомленні з природою рідної країни акцент робиться на її красі, розмаїтті, багатстві, на її особливостях. Діти повинні отримати уявлення про те, які тварини живуть в наших лісах, які ростуть дерева, за яким деревом можна відразу визначити Україну („Без верби і калини нема України”), які квіти цвітуть на українських полях і луках (кульбабки, волошки, маки).
Важливим напрямком роботи по вихованню любові до Батьківщини є формування у дітей уявлень про людей рідної країни.
Перш за все необхідно згадати тих людей, які прославили нашу країну - художників, композиторів, письменників, винахідників, вчених, мандрівників, філософів, лікарів (вибір залежить від вихователя). Необхідно на конкретних прикладах, через конкретних людей познайомити дітей з „характером” українського народу (творчі здібності, вмілість, пісенність, гостинність, доброзичливість, чутливість, вміння захищати свою Батьківщину).
У народі кажуть: добрий приклад — кращий за сто слів. Втілюючи цей мудрий педагогічний прийом у життя, педагогам необхідно запрошувати до дитсадка відомих людей, фахівців, чиї справи гідні наслідування та популяризації і можуть стати прикладом для малят. Діти бачать, що звичайні люди, які їх оточують, пишуть гарні вірші, випікають смачні хліби, керують складними машинами та механізмами, виборюють нагороди у спортивних змаганнях тощо. Тож і наші малюки, коли виростуть, стануть особистостями. Цікавими і повчальними є заняття, спрямовані на прищеплення шанобливого ставлення до різних професій та власне праці, зокрема екскурсії на сільськогосподарське виробництво. Малюки, спостерігаючи, як вирощується хліб, і переконуються, як багато терпіння, енергії та вміння докладають люди, аби на столі з'явилися смачні булочки. Наочними та вельми цікавими для дітей є заняття з теми "Праця твоїх батьків". На них ведеться щира й цікава розмова про батьківську роботу, яка дуже корисна для суспільства. Провідною у цих бесідах є думка про працьовитість українців як їхня національна риса.
Неабияке значення для виховання свідомого громадянина є прищеплення шанобливого ставлення до героїв війни, ветеранів, до пам'яті про тих, хто загинув, захищаючи Вітчизну; поваги до воїнів — захисників, кордонів Батьківщини. Діти з щирою вдячністю йдуть разом із батьками та вихователями до обеліска Слави, покладають квіти. Дуже великий вплив мають бесіди, зустрічі з ветеранами, екскурсії, використання пісень, віршів, наочного матеріалу. Добре коли після кожного заходу малята беруть у руки олівці та фарби й відтворюють свої враження в образотворчій діяльності.
Ознайомлення з рідним містом - один із засобів патріотичного виховання дітей дошкільного віку.
Успішний розвиток дошкільнят при ознайомленні з рідним містом можливий лише за умови їх активної взаємодії з оточуючим світом емоційно-практичним шляхом, тобто через гру, предметну діяльність, спілкування, працю, навчання, різні види діяльності, властиві дошкільному віку.

/Files/images/25074b5ab8c4ро.jpg

Необхідно зазначити, що морально-патріотичне виховання дошкільнят на краєзнавчому матеріалі ґрунтується на таких засадах:
· Формування особистісного ставлення до фактів, подій, явищ у житті міста, створення умов для активного залучення дітей до соціальної дійсності, підвищення особистісної значущості для них того, що відбувається навкруги.
· Здійснення діяльнісного підходу до залучення дітей до історії, культури, природи рідного міста, тобто вибір самими дітьми тієї діяльності, в якій вони хотіли б відобразити свої почуття, уявлення про побачене та почуте (творча гра, придумування оповідань, виготовлення поробок, придумування загадок, аплікація, ліплення, малювання, проведення екскурсій, участь у благоустрої території, охороні природи і т. п.).
· Залучення дітей до участі в міських святах з тим, щоб вони могли долучитися до атмосфери загальної радості та піднесеного настрою. Познайомитися із жителями рідного міста – носіями соціокультурних традицій в народних ремеслах, танцях, піснях.
· Створення відповідного розвивального середовища в групі та дошкільному закладі, яке б сприяло розвитку особистості дитини на основі народної культури з опорою на краєзнавчий матеріал (міні-музей народного побуту, предмети народного ужиткового мистецтва, фольклор, музика тощо), і яке б дозволило забезпечити потребу в пізнанні його за законами добра та краси.
Загальновідомо, що досить складним в роботі по ознайомленню з рідним містом, особливо з його історією та визначними місцями, є складання розповіді для дошкільнят. При цьому необхідно пам’ятати наступне.
· Супроводжувати розповідь наочними матеріалами: фотографіями, репродукціями, слайдами, схемами, малюнками та ін.
· Звертатись до дітей із запитаннями в ході розповіді, щоб активізувати їх увагу, викликати бажання щось дізнатися самостійно, спробувати про щось здогадатися, запитати. Спонукати мислення дітей проблемними запитаннями: „Як видумаєте, чому саме на цьому місці люди вирішили побудувати місто? Звідки така назва? Що вона може означати?”.

· Не називати дат: вони утруднюють сприйняття матеріалу. Використовувати такі вирази: „Це було дуже давно, коли ваші бабусі та дідусі були такими ж маленькими, як ви” або „Це було дуже-дуже-дуже давно, коли ваших мам, тат, бабусь та дідусів ще не було на світі”.
· Використовувати доступну дітям лексику, пояснювати значення незнайомих слів, не вживати спеціальної термінології, не перевантажувати розповідь складними граматичними конструкціями.
Тематичні блоки роботи з дітьми по ознайомленню з рідним містом.:
1. Історія міста. Назва. Чому тут виникло поселення людей?
2. Найбільша площа. Моя вулиця. На якій вулиці розташований мій дитячий садок? Вулиці нашого міста.
3. Визначні місця нашого міста. Пам’ятники, будівлі, музеї, театри.
4. Праця дорослих. Підприємства нашого міста. Чим прославлене місто.
5. Герб міста. Які символи на ньому зображені. Як вони пов’язані з історією та працею людей в нашому місті.
6. Видатні люди рідного міста. Чиїми іменами названі вулиці, школи, підприємства. Чому? Які люди прославили наш край?

/Files/images/0_10f90b_c5fab97f_S.jpg

7. Природа рідного міста. Які дерева, квіти прикрашають вулиці міста. Яких рослин найбільше. Як називається ріка, на березі якої розташоване місто. Які корисні копалини є в нашому краї, місті.
8. Культура рідного міста. Які музеї, театри, бібліотеки є в місті. Навчальні заклади, школи, дитячі садки.
9. Культура поведінки в рідному місті. Як поводити себе на вулиці, в транспорті, музеї, театрі, на прогулянці, на загальноміських святах.
10. Відпочинок у нашому місті. Де люблять відпочивати жителі рідного міста. Які є традиції, свята. День міста.
11. Захисники нашого міста. Хто слідкує за спокоєм, добробутом людей у місті. Хто допомагає людям в надзвичайних ситуаціях. Хто такі ветерани. Як в нашому місті святкують День Перемоги.

/Files/images/20120404-rom01.jpg

Тематичні блоки можуть інтегруватися з будь-яким етапом пізнання дитиною рідного міста. збагачуючи життєвий досвід дитини.
Кожен момент ознайомлення дошкільнят з рідним містом повинен бути пронизаний вихованням поваги до людини-трудівника, захисника міста, гідного громадянина. Завдання залучення дітей до життя міста, його історії, культури, природи найбільш ефективно вирішується тоді, коли на заняттях встановлюється зв’язок поколінь та пізнання найближчого оточення обов’язково пов’язується з культурними традиціями минулого.

Гімн України дітям (проект С. Дерди)

/Files/images/mova.jpg

ЗДО "Намистинка" гостинно відкрив двері для малюків та батьків після тривалої перерви, у зв'язку із капітальним ремонтом будівлі, на початку грудня 2021р.та попрацювавши всього 3 місяці, знову призупинив діяльність із-за війни, яка підло і підступно розпочалася 24 лютого 2022 року, обірвавши всі надії і сподівання, плани на майбутнє.

Багато дітей разом з батьками виїхали з Вишневого. Працівники перебували в простої, але згодом, після звільнення Київщини повернулися до роботи, та, на жаль, не з дітьми, а приймали активну участь у волонтерській діяльності(плели сітки, готували їжу, донатили на ЗСУ та ін.). з 10 січня 2023 р. садочок знову запрацював, але для дітей батьки, яких працюють в критичній інфраструктурі, виходячи з того, що укриття під час тривоги вміщує лише 50 осіб, яке оснащене усім необхідним для нормального перебування дітей та персоналу.

Кiлькiсть переглядiв: 7789

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.